Jak se odhaluje záhadná dáma v červeném

29.12.2017

Jak se odhaluje záhadná dáma v červeném

Obchodník s uměním, autor a moderátor BBC Philip Mould baví a udivuje lidí po celém internetu. Momentálně se totiž věnuje restaurování obrazu ze 17. století. Nejde však o nějaký nudný či nezajímavý proces - právě naopak. Pomocí videí na Twitteru ukazuje svým fanouškům rychlou a precizní práci, kde stírá staletí špíny a prachu a odhalí tak zářivou olejovou barvu pod zažloutlé povrchem.

 

 

 

 

O samotné malbě toho nevíme víc než to, že pochází z roku 1618 a tajemná "dáma v červeném" měla v době vzniknutí portrétu 36 let. Mould ve videích odstraňuje ochranný lak, používaný na ochranu nátěrů, který časem zežloutne či ztmavne. Lak konkrétní malby se datuje až na 200 let. Není však neobvyklé, aby restaurátoři zbavovali malby laku, pro navrácení jejich původní barvy.

 

 

 

Olejové barvy jsou na bázi oleje, což znamená, že nejsou ředitelné vodou. Na jejich nanášení na plátno se používají převážně měkké syntetické štětce. Barvy se ředí pomocí olejů jako například makový, lněný, či terpentýnový. Chcete-li předejít rychlému zažloutnutí barvy, tak doporučuji použít terpentýnový olej. Na zafixování malby je nejpraktičtější lak na olejové barvy ve spreji, a to kvůli důkladnému a rovnoměrnému pokrytí celého povrchu plátna.

Není však jasné, jaké přípravky používá Mould ve svých videích, ale k nejatraktivnějším tipům patří terpentýn smíchán s jinými ředidly, které nerozloží olejovou barvu pod krycím lakem.

No jako každá práce, tak ani tato se neobejde bez zkušeností, dobrých přípravků a trpělivosti. Mezi restaurátory patří směs historiků, umělců a chemiků, kteří pečlivě zkoumají malby, aby určili jaký lak byl použit a jakým způsobem budou pracovat na jeho rozpuštění. Pomocí zkušebních náplastí zjišťují, které chemikálie nejlépe fungují na rozpuštění zažloutlých vrstev laku a zanechávají jasné, brilantní barvy.

Doufám proto, že pan Mould rozšíří portfolio zrestaurovaných prací a navrátí tak jas a svěžest několika uměleckým dílům. Zatím se však můžeme jen přihlížet a s radostí očekávat návrat "dámy v červeném".

 

 

 

Přeji vám hodně tvořivosti, inspirací a chuti do práce.

Vaše věrná přítelkyně, Sabína.

Blog ARTMIE

Štítky

barva roku 2019 barvy na keramiku barvy na textil kreslení linoryt malovaní růže maskovací kapalina medium svítící ve tmě mramorování pigma micron zpomalovač schnutí akrylové barvy ako na olejové farby akrylové barvy akvarel akvarelové barvy akvarelové barvy white nights Amsterdam antikovací pasta aranžování arches ARTMIE ARTMIE atelier barevné kolo barva roku barvy barvy na obličej barvy na sklo barvy na tělo barvy na textil barvy na tvář a tělo batikování bavlněné plátno beton čistič štětců COPIC corona coronavírus da Vinci da Vinci Maestro damarový lak dárek na MDŽ Dekor Paint dekorácie dekupáž deti dřevěná dekorace dřevěná deska EAA EAA 2020 Ecoline europeanartawards Faber-Castell fixka fixy na textil Fotorealistika freska gesso Ghiant grafická barva na linoryt halloween jak malovat na sklo jaro kaligrafia kaligrafie karanténa Koh-i-noor kontura kontura na hedvábí korálky korálová barva kreatívni tvoření kreslení kreslení mangy Kreul kreul kreul Kreul ktok za krokem kulatý štětec květ lak linoleum Liquitex lití akrylových barev lněné plátno lnený olej magic marble malba malířské plátno malování malování na hedvábí malování na kožu malování na kůži malování na látku malování na obličej malování na porcelán malování na sklo malování na textil malování na tričko malování podle čísel malování špachtlemi markery Míchání Míchání akrylových barev míchání barev modelování molotow molotow Mucki napínací lišta odstíny korálové olej olejové barvy olejové barvy olejové barvy olejové barvy olejovky organizace prostoru Pébéo Pentart plátno plátno plátno plátno na lepence plátno v rolce plochý štětec popisovače popisovače na sklo a porcelán porcelán pouring médium primární barvy přírodní štětec přírodní štětec Přirozená černá prstové barvy rez Royal Talens Royal&Langnickel růže šablony na textil sakura saténová stuha sekundární barvy šeps silikonová forma šiřka štetce sítotisk sketchbook journal sklo snazaroo Solo Goya SOLO GOYA Triton soutež špachtle špachtle špachtle artmie sprej St. Petersburg štetce štětce štetce na akvarel štetec stojan struktury suchý štetec světlostálost svítící barvy syntetický štětec techniky techniky malby techniky nanášení barev technmiky malování terpentín terpentínový olej textury plátna tloušťka štetce transfer tužka tužka uhlík umělci umělecké dovednosti umělecké schopnosti umělecké studium umělecké tipy Umton UMTON vajíčka váleček na linoryt van gogh van gogh vánoce Velikonoce velikost štetce viskozita viskozita akrylových barev voda White Nights živice známý umělec Gerhard Richter
ZDRiNzFjM