S cílem usnadnit uživatelům používat naše webové stránky využíváme cookies. Kliknutím na tlačítko "OK" souhlasíte s použitím preferenčních, statistických i marketingových cookies pro nás i naše partnery.
Ok

Co je freska?

08.11.2018

Co je freska?

Zkoumání antické techniky malby na stěně.

Freska je jedna z nejvýznamnějších nástěnných technik v dějinách umění. Přestože se nejčastěji spojuje s uměleckou renesancí, se freska používala již tisíce let před tím. Dnes se inspiruje stejně starými jako současnými umělci.

 

 

 

Vytvořeno malováním přímo na omítku, fresky nabízejí trvalost, která se nenachází ve všech formách umění. Není překvapením, že muralisti i právě proto upřednostňují tuto techniku. Dokazují to i dobře zachované mistrovská díla včetně Pompejeských zdí či renesančního umělce Michelangela a jeho světoznámého stropu Sixtinské kaple.

 

 

Co je freska?

Freska je typ malby, při níž se maluje barvou na stěnu nebo strop místnosti a to aplikací pigmentu na intonaco (nejsvrchnější vrstva omítky). Italské slovo fresco znamená "čerstvý", protože pravé intonaco pod freskou musí být při aplikaci barev vlhké. Jde tedy o přímé nanášení pigmentu na vlhkou omítku, což způsobuje dlhotrvácnosť barev a samotné malby.

 

Typy fresek

 

Existují tři běžné typy fresek: buon (pravá), secco (suchá) a mezzo (médium).

Při malování buon fresky ("pravé fresky") pracuje umělec přímo na vlhké omítce. Kvůli přirozené lepivosti inotaca nemusí použitý pigment obsahovat žádné vazební médium, které propojí barvu a stěnu. Namísto toho se dá jednoduše smíchat pouze s vodou.

 

Naopak secco ("suchá freska") freska používá jako plátno suchou omítku. Aby barvy držela na stěně je třeba smíchat používané pigmenty s vazebním médiem, jako je lepidlo nebo vaječný žloutek.

 

Mezzo ("médium freska") freska je malovaná na téměř suchý až polosuchý intonaco. Během renesance se tento typ fresky stal široce používaným a v popularitě nakonec překonal i buon fresku.

 

 

Umělci při malbě fresky používají ručně vyráběné barvy. Skládají se z minerálních pigmentů, které se získávají ze země. Tyto pigmenty totiž nejvíce odolávají alkalickému působení vápna, které rychle ničí sytost a jasnost barev. Pigmenty se mísí s destilovanou vodou a skladují v převážně skleněných nádobkách.

 

Ze štětců se používají všechny druhy vláken, ale nejčastěji tvrdší zvířecí štětiny. Kulatost zda plochost štětců záleží od úseků a typu fresky. Dávejte ale pozor na velmi jemné štětiny, které mohou vypadávat a zanechávat tak ve vaší fresce nechtěné vlákna.

 

 

 

 

Dnes jsme si přiblížili co - to z teorie, shrnuli jsme si hlavní typy fresek a hlavně vysvětlili, co to freska vlastně je. Příště se ponoříme do historie tohoto typu malby a řekneme si o nejznámějších freskách ze světa umění.

 

S radostí,

Sabína

Blog ARTMIE

Štítky

akryl akrylová barva Lefranc & Bourgeois akrylová barva Pentart akrylová fixa akrylový popisovač akvarel akvarelové barvy akvarelové popisovače Amsterdam aranžování ARTMIE ateliér Banksy barva roku barvy na chodník barvy na keramiku barvy na obličej barvy na porcelán barvy na sklo barvy na tělo barvy na textil barvy pro děti barvy svítící ve tmě batikování beton božský řez COPIC Dekor Paint dekorace dekupáž dřevěná deska EAA EAA 2020 EAA 2021 Ecoline ekologické barvy ekologické malování European Art Awards exteriérový stojan Faber-Castell filmy o umělcích fixy na textil fluorescenční barvy fotorealismus freska Gerhard Richter Gesso háčkování heavy body hedvábí historie hustota akrylových barev impasto Inktober Inktober Artmie Jackson Pollock jak kombinovat barvy jak malovat na sklo jak namalovat růži jak zabavit děti během karantény jarní malování kaligrafie karanténa Koh-i-noor korálky korálová barva křídová barva krok za krokem kufříkový stojan kulatý štětec kvíz lak linoryt Liquitex lití akrylových barev Louvre makramé malované nádobí malování malování moře malování na dřevo malování na hedvábí malování na kůži malování na obličej malování na sklo malování na textil malování podle čísel malování s dětmi malování špachtlemi malování v přírode markery maskovací médium metalická barva míchání akrylových barev modelování modrá barva Molotow mramorování Mucki napínací lišty netoxické barvy olejové barvy paletový nůž papír pasparta patina Pigma Micron planner plátno plátno na lepence plenér popisovače na sklo a porcelán pouring pouring médium přírodní barvy prstové barvy pryskyřice rám Royal&Langnickel šablony k malování šablony na textil Sakura šeps sítotisk sketchbook journal Snazaroo Soft Body SOLO GOYA Triton špachtle špachtle ARTMIE sprej St. Petersburg štětec stojan struktury světlostálost techniky akryl techniky malby tekuté křídy terpentýnový olej transfer tužka tvar štětce uhlík umělci umělecké techniky umělecké termíny umělecké tipy umělecké výrazy umělecký štětec umění vajíčka Van Gogh vlnění papíru vosk výzva zhušťující médium pro akrylové barvy životní prostředí zlatá barva zlatý řez
NjYyYjJjM